Skolor bör använda sig av spel & facebook i sin undervisning

6200 0
image

En ny studie som gjorts där man jämfört pisaresulat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse bland 12.000 15-åringar av Alberto Posso visaratt elever som spelar spel lättare hanterar skolan och uppgifter därför att spel lär ungdomarna att klara av problem innan man kan komma till nästa nivå.

Problem i spelen är också för det mesta generellt kunnande som man tex under dagen lärt sig i skolan så som att lösa matematiska ekvationer fast där det i ett spel inte märks att det är matematik man sysslar med.

I snitt fick eleverna som spelade spel online 15 poäng mer i matematik och 17 poäng mer i naturvetenskap. Albert Passo har därför föreslagit att skolorna bör använda sig utav spel i sin utbildning.

En annan teori är att det inte är spelen som gör eleverna smarta utan att det är tvärtom elever som älskar problemlösningar som dras till att spela och om så är fallet är dessa elevers inlärningsförmåga redan bättre från början även om dom inte spelar.

En annan studie som gjordes visade också att ungdomar som chattar dagligen eller använder sig utav facebook ligger 20 poäng under snittet i matematik. Men även här kan det vara så att ungdomar som har problem med matematik väljer att socialisera sig på nätet istället.

Ett annat förslag är att man även ska använda sig utav facebook i sin undervisning för att även nå ut till den målgrupp av ungdomar. Kan det vara så att vår framtida skola kommer att vara vår vardag? Att vi kommer att spela spel på matematiken och ha naturvetenskap på facebook?

Läs Lotta Holmgrens artikel hos Lärarnas nyheter!

Inga kommentarer

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *